Thrombophlebitis des Penis Treatment


Javascript is currently disabled in your browser. Several features of this site will not function whilst javascript is disabled. Received 15 July Published 31 October Volume Editor who approved publication: Penile Mondor's disease, or superficial thrombophlebitis of the dorsal vein of the penis, is a relatively uncommon but potentially anxiety-inducing self-limiting condition that should be easily recognizable by any primary care practitioner.

It typically presents with a cord-like mass and pain to the dorsal penis and has a myriad of causes, including trauma, excessive sexual activity, excessive exercise, or malignancy. Accurate diagnosis and reassurance about the condition's benign and self-limiting nature assuages most patients' fears. Treatment is primarily symptomatic but may vary depending on possible underlying disease processes.

A year-old Thrombophlebitis des Penis Treatment with no significant past medical or surgical history, and receiving no medications, presented to his primary care provider with the chief complaint of a penile mass. The patient reported the presence of a painful cord-like mass, beginning midshaft of the penis and extending to the base of the penis and up the pubic region, that had lasted for 1 week. The mass was first appreciated while showering and cleaning the area 1 week before presentation.

The patient denied any penile discharge, concerns for sexually transmitted infections STIshistory of STIs, pain during urination, or testicular pain. On Thrombophlebitis des Penis Treatment questioning, the patient reported having rigorous sex 12—24hrs preceding onset of symptoms, followed by a rigorous exercise routine. The patient denied performing anal intercourse or using erectile assistive devices. The physical exam was noteworthy for a firm, noncompressible, cord-like mass on the dorsal surface of the penis Figure 1.

The mass extended from mid-penile Thrombophlebitis des Penis Treatment proximally to the pubic region without any overlying erythema or associated swelling. No skin lesions were appreciated on the penis or scrotum, and no testicular masses were Thrombophlebitis des Penis Treatment upon physical exam. Other than the palpable mass, no gross visible abnormalities were appreciable. Figure 1 Photo of penis demonstrating slightly raised dorsal vein arrows without any overlaying erythema or other remarkable PE findings.

The patient was advised to refrain from sexual activity Thrombophlebitis des Penis Treatment was prescribed nonsteroidal anti-inflammatory drugs as needed for pain management.

He was extensively counseled that he would not experience any long-term sequelae but Thrombophlebitis des Penis Treatment the mass may be present for anywhere between Thrombophlebitis des Penis Treatment weeks and 6 months. Given the vast range of read more duration documented in the literature, the patient was called 4 weeks after presenting to his primary care provider.

At that time, he reported that his symptoms and Thrombophlebitis des Penis Treatment had subsided 1—2 weeks after presentation. Mondor first described thrombosis of the superficial veins of the thoracoepigastric area in in female patients.

The most agreed on cause is vessel wall damage resulting from prolonged vigorous sexual activity causing stretching or tearing of the vessel, usually within the preceding 24—48 hours.

Postsurgical vascular stasis has been proposed as a cause in Thrombophlebitis des Penis Treatment literature. The most Thrombophlebitis des Penis Treatment methods of visit web page are during cleansing of the area or subsequent sexual activity foreplay, masturbation, or sexual intercourse.

The duration of symptoms reported in the literature is vast, ranging from 1 to 24 weeks. If symptoms persist or there is confusion about the diagnosis, ultrasound of the area is the agreed on first imaging Thrombophlebitis des Penis Treatment and would demonstrate a noncompressible distended vein.

Review of the literature demonstrates that an appropriate diagnosis can be made almost exclusively with a thorough history and focused physical exam.

Our patient had two risk factors occur in a relatively short period of time from the onset of symptoms. A thorough history can most often give a clear diagnosis, as well as causative factors. If a historical cause is unclear, it is worthy of note in case the patient presents with Varizen Behandlung vor dem nach dem thrombus.

An extensive workup is only warranted if there is significant concern for a hypercoagulability disorder or cancer, both of which can be evaluated with Thrombophlebitis des Penis Treatment appropriate review of systems, family history, Thrombophlebitis des Penis Treatment physical exam.

Extensive or invasive treatment should be reserved only for patients whose symptoms fail to resolve with conservative therapy within 6 months or who have severe symptoms that affect their Thrombophlebitis des Penis Treatment lives. Thrombophlebitis des Penis Treatment views expressed in this article are those of the authors and do not necessarily reflect the official policy or position of VFA, Naval Hospital Lemoore, the Department of the Navy, Department of Defense, Thrombophlebitis des Penis Treatment US government.

Clinical manifestations, histology and pathogenesis of the cordlike superficial phlebitis forms. Thrombophlebitis of a dorsal vein of the penis: Non-venereal sclerosing lymphangitis of the penis associated with masturbation. J R Soc Med. Superficial dorsal penile vein thrombosis Mondor disease of the penis involving the superficial external pudendal vein: Day S, Bingham JS. J Am Osteopath Assoc. Turk J Med Sci. West J Emerg Med. This work is published and licensed by Dove Medical Press Limited.

The full terms of this license are available at https: By accessing the work you hereby accept the Terms. Non-commercial uses of the work are permitted without any further permission from Dove Medical Press Limited, Thrombophlebitis des Penis Treatment the work is properly attributed. For permission for commercial use of this work, please see paragraphs 4.

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Venenthrombosen stellen in der hausärztlichen Praxis grundsätzlich einen häufigen Beratungsanlass dar. In diesem Artikel wird Thrombophlebitis des Penis Treatment Fall eines ca. Anhand der Patientenbefunde wird die differenzialdiagnostische Abklärung des Morbus Mondor als Sonderform der oberflächlichen Venenthrombose geschildert.

Anhand der aktuellen Leitlinien für die oberflächliche Venenthrombose werden die therapeutischen Ansätze erörtert. Oberflächliche Venenthrombosen stellen in der hausärztlichen Praxis eine häufige Entität dar. Der Morbus Mondor ist eine seltene, benigne Sonderform der oberflächlichen Venenthrombose, die meist an der anterolateralen Thorax- oder Bauchwand auftritt.

Die Namensgebung geht auf den französischen Thrombophlebitis des Penis Treatment Henri Mondor zurück, der vier Fälle einer oberflächlichen Venenthrombose der Thoraxwand ohne Entzündungszeichen beschrieb [3]. Inzwischen wurden gleichartige Erscheinungen an anderen Körperpartien Thrombophlebitis des Penis Treatment zum Beispiel Penis [4], Axilla [5], Halsregion, Abdomen und Leiste [6] unter dieser Thrombophlebitis des Penis Treatment subsumiert.

Oftmals wird sie als lokale Entität fehlgedeutet. Im Rahmen der hausärztlichen Sprechstunde stellte sich ein schlanker, durchtrainierter, ca. Der Patient berichtete, er habe keinerlei Schmerzen oder andere Beschwerden, noch könne er sich an ein vorangegangenes Trauma erinnern. Bis auf eine kontralaterale Mastitis vor mehr als 5 Jahren wurden keine relevanten Vorerkrankungen angegeben. Medikamente wurden zu diesem Zeitpunkt nicht eingenommen. Bei der körperlichen Untersuchung lässt sich auf Höhe der Brustwarze in der vorderen Axillarlinie eine strangförmige, gegen das umliegende Gewebe verschiebliche Verhärtung von ca.

Rötung oder Überwärmung des Thrombophlebitis des Penis Treatment Gewebes fehlten. Die restliche körperliche Untersuchung ergab keinen weiteren pathologischen Befund.

Eine unmittelbar angeschlossene sonografische Kontrolle der betroffenen Thoraxwand zeigte einen ca. Mondor wurde Kontakt mit der angiologischen Abteilung des nächsten zuständigen Krankenhauses aufgenommen. Aufgrund der Verdachtsdiagnose wurde bis zur Vorstellung des Patienten im Krankenhaus bereits eine Behandlung mit Enoxaparin in therapeutischer Dosierung eingeleitet.

Die in der Klinik durchgeführte duplexsonografische Kontrolle bestätigte die initiale Verdachtsdiagnose. Die Distanz zwischen proximalem Thrombusende bis zur Einmündung in das tiefe Venensystem betrug mehr als 5 cm.

Insgesamt erschien der Thrombus sonografisch relativ kompakt. Da es sich um. Laborchemisch konnte weder eine systemische Check this out, insbesondere Hepatitis C, noch eine hämatologische Grunderkrankung nachgewiesen werden. Hierdurch entsteht ein erhöhtes kardiovaskuläres Thrombophlebitis des Penis Treatment. Der Patient wurde über die Notwendigkeit der Kontrolle der übrigen kardiovaskulären Risikofaktoren aufgeklärt und die weitere spezialistische Abklärung eingeleitet.

Aufgrund des zeitlichen Abstands zur kontralateralen Mastitis, fehlender Zeichen einer ipsilateralen Mastitis, des unauffälligen Tastbefunds der Brust, des geringen Patientenalters und des männlichen Geschlechts wurde von einer weiteren Abklärung, insbesondere Thrombophlebitis des Penis Treatment Mammografie, abgesehen. Aufgrund des meist geringen Leidensdruckes unterliegt die Erkrankung primär dem hausärztlichen Erstkontakt.

Oftmals wird diese Entität durch den selbstlimitierenden Verlauf innerhalb von 2—8 Wochen [7] in Gerät dieses Varizen, dass Tragweite unterschätzt. Ein unmittelbarer Zusammenhang zu Pathologien der Brust bzw. Brustdrüse insbesondere zu malignen Brusttumoren [8], aber auch zu Entzündungen, Traumata, thrombophilen Diathesen [6, 7], Hepatitis C [11] und i. Tabelle 1 gibt einen Überblick Thrombophlebitis des Penis Treatment mögliche prädisponierende Faktoren.

Mondor eine behandlungsbedürftige, bisher unerkannte Grunderkrankung hatten [7]. Die Verdachtsdiagnose des M. Mondor kann basierend auf Anamnese und klinischer Untersuchung bereits relativ sichergestellt werden. Dabei sollten anamnestisch folgende Punkte abgeklärt werden:. Klinisch handelt es sich typischerweise um eine druckschmerzhafte, strangförmige Schwellung und Induration der Thoraxwand. Die darüber befindliche Haut sollte locker verschieblich sein.

Gegenüber der klassischen Thrombophlebitis zeigt der M. Mondor jedoch keinerlei Zeichen von Rötung oder lokaler Überwärmung. Die körperliche Untersuchung sollte neben der lokalen Begutachtung der Primärläsion auch eine Thrombophlebitis des Penis Treatment von Zeichen einer tiefen Beinvenenthrombose umfassen.

Meist tritt der M. Mammografisch zeigt sich die Thrombophlebitis des Penis Treatment durch eine walzenförmige Verschattung, die topografisch der palpablen strangförmigen Struktur zuzuordnen ist [17]. Allerdings kann in einigen Thrombophlebitis des Penis Treatment aufgrund der teilweise relativ hohen Dichte des Aescusan von Krampfadern Bewertungen Brustdrüsengewebes eine eindeutige Differenzierung erschwert sein [16].

Die Dopplersonografie stellt den Goldstandard bei der Differenzialdiagnostik dar. Duplexsonografisch ist in diesem Bereich kein oder nur ein geringer randständiger Fluss mit zum Teil erhöhten Flussgeschwindigkeiten messbar [16, 18]. Für die Therapieentscheidung ist insbesondere die Längenausdehnung Thrombophlebitis des Penis Treatment auch der Abstand zum tiefen Venensystem entscheidend. Deshalb sollte zum Ausschluss einer tiefen Beinvenenthrombose zusätzlich eine Kompressionssonografie des tiefen Beinvenensystems erfolgen [2].

Entsprechend dem Konzept des abwendbar gefährlichen Verlaufes ist es obligat, die mit Thrombophlebitis des Penis Treatment M. Mondor assoziierten Grund- oder Begleiterkrankungen wie Thrombophilie, maligne Grunderkrankung oder Article source C abzuklären. Die Continue reading sollte folgende Ursachen für eine Hyperkoagulabilität umfassen [19]:.

Die Bestimmung der D-Dimere ist bei klinisch gesicherter oberflächlicher Venenthrombose im Akutstadium nicht sinnvoll. Allerdings sollte bei begleitender Lungenembolie oder tiefer Venenthrombose vier Wochen nach einer drei- bis sechsmonatigen Therapie die D-Dimere bestimmt Thrombophlebitis des Penis Treatment. Bei diesen Patienten ist im Rahmen einer Risiko-Nutzen-Bewertung zu erwägen, eine dauerhafte Thrombophlebitis des Penis Treatment einzuleiten.

Aus diesem Grund sollte bei suspekten Tastbefunden eine gynäkologische Abklärung erfolgen. Die Therapie hängt ganz entscheidend von Lokalisation, Ausdehnung sowie Abstand zum tiefen Venensystem ab, aber natürlich auch von den Grunderkrankungen bzw. Thrombophlebitis des Penis Treatment Basistherapie sollte aus lokalen nichtsteroidalen Antiphlogistika bestehen.

Die Gabe von oralen nichtsteroidalen Antiphlogistika wird nicht mehr empfohlen [2]. Eine kurzfristige prophylaktische Antikoagulation sollte erfolgen, wenn der Patient vorübergehend ein erhöhtes Risiko von Thrombembolien aufweist. Dazu gehören Immobilisation, Herzinsuffizienz, respiratorische Insuffizienz, akute Infektion, Schwangerschaft sowie die ersten sechs Wochen der postpartalen Phase.

Ergibt sich click der Diagnostik eine Beteiligung des tiefen Venensystems oder systemische Komplikationen wie go here Lungenembolie, so ist eine therapeutische Antikoagulation indiziert.

Abbildung 1 gibt, basierend auf den aktuellen Empfehlungen, eine Entscheidungshilfe, wann Thrombophlebitis des Penis Treatment in welchem Umfang bei oberflächlicher mit oder ohne begleitender tiefer Venenthrombose eine Thrombophlebitis des Penis Treatment erfolgen sollte.

Epidemiology, diagnosis, treatment and management of superficial-vein thrombosis of the legs. Thrombophlebitis des Penis Treatment Pract Res Clin Haematol ; Diagnosis and treatment of superficial vein thrombosis.

Mem Acad Chir ; Superficial venous thrombosis of the penis: A case Thrombophlebitis des Penis Treatment and literature review. J Mal Vasc ; Breast J ; Roscher AA, Weinstein E. The clinico-pathological spectrum of mondors disease: Int Thrombophlebitis des Penis Treatment ; Thromb Res ; Superficial thrombophlebitis of the chest wall associated with anticardiolipin antibodies. Case report and review of literature. J Thromb Thrombolysis ; Mondor phlebitis associated with hepatitis C.

Incidence of mondor disease in breast augmentation: Plast Reconstr Surg ; Loos B, Horch RE. Am J Source ; Stereotactic vacuumassisted breast biopsy: Factors associated with the development of superficial vein thrombosis in patients with varicose veins.

Excluding venous thrombembolism using point of care D-dimer tests in outpatients: Prisco D, Grifoni E. The role of D-dimer testing in patients with suspected venous thrombembolism.

Semin Thromb Haemost ; D-Dimer for the exclusion of acute venous thrombosis and pulmonary embolism: Ann Intern Med ; Royal College of Physicians UK S Afr Med J ; Keeling D, Alikhan R. Management of venous thromboembolism — controversies and the future. Br J Haematol ; New oral anticoagulants in the treatment of pulmonary embolism: Efficiacy, Bleeding Risk, and Monitoring. Mondor — assoziierte Grunderkrankungen nach Häufigkeit der Koinzidenz.

Zusammengefasste Daten aus Catania click to see more al.


Mondors disease (Mondor's Syndrome of Superficial Thrombophlebitis)

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